Met deze dag, ieder jaar op 7 april, vraagt de WHO, de World Health Organization, aandacht voor gezondheid en ziektes in de wereld.

In veel landen zijn ziektes als aids niet bespreekbaar. Het taboe heeft de ziekte epidemisch gemaakt. In landen, waar dit taboe doorbroken is, loopt het aantal nieuwe aids-gevallen terug. Maar ook een ziekte als malaria, die niet de last van het taboe draagt, komt volgens de WHO nog veel vaker voor dan nodig is. Armoede, gebrek aan onderwijs, inadequate of ontbrekende gezondheidszorg en het ontbreken van een helder gezondheidsbeleid dragen bij aan het voorkomen van malaria. Deze dag is daarom helaas nog steeds nodig.

Voorkomen is beter dan genezen

Nederland is geen land dat armoede, gebrek aan onderwijs, inadequate of ontbrekende gezondheidszorg als redenen kan aanvoeren, maar ook hier zijn er ziektes, die vaak voorkomen: diabetes, hart- en vaatziekten, verhoogd cholesterol, beroerte en diverse vormen van kanker. Naar mijn mening wordt er best veel gedaan aan preventie van allerlei ziektes, maar wordt er nog steeds te weinig informatie gegeven over wat mensen zelf kunnen doen. Natuurlijk kun je niet alle ziektes voorkomen door aanpassing van je leefstijl, maar je kunt het wel proberen. Dát doet je namelijk meer goed dan medicijnen!

Verhoogde bloedsuiker

Maar wanneer je met bepaalde klachten bij de huisarts komt, zal deze vrijwel meteen met een receptenboekje in de weer gaan. Zelden zal er een advies worden gegeven zoals bijvoorbeeld “Uw suiker is verhoogd en wanneer uw leefstijl niet verandert, zult u binnen afzienbare tijd medicijnen moeten gaan gebruiken. Ik heb hier een overzicht van dingen, die U ZELF kunt doen om medicijnen te voorkomen. Hier heeft u een overzicht: meer bewegen, minder snelle koolhydraten (lees suiker) gebruiken, maar meer eiwitten en goede vetten eten. Doe dit een maand en dan zie ik u daarna terug. Succes!”

Verhoogd cholesterol

Of “U heeft een verhoogd cholesterol. Is het mogelijk dat u ergens een ontsteking heeft, bv in uw schouder of knie? Want dan verhoogt uw lichaam de cholesterol om de ontsteking te bestrijden. Verminder de komende maand de inname van snelle koolhydraten en vetten met een hoog omega 6 gehalte* en verhoog de inname van omega 3 vetten**. Gebruik in de keuken vaker kurkuma, gember, knoflook en uien, want deze hebben allemaal een ontstekingsremmende werking en helpen je lichaam op een natuurlijke manier. Dan zie ik u graag over een maand terug. Succes!”

En dat vind ik zó jammer! Want we kunnen zoveel zelf doen om te voorkomen én te genezen, zonder dat er meteen medicijnen aan te pas komen. Een gezonde leefstijl helpt er dus bij om jouw lijf langer jong en vitaal te houden en daarvoor kan toch geen moeite teveel zijn?

Dus neem verantwoordelijkheid voor je eigen gezondheid en wordt niet afhankelijk van medicijnen, tenzij onvermijdelijk. Ik wens je een goed leven!

Wil je vaker tips ontvangen, schrijf je dan in voor mijn “tips voor een slank en energiek leven” en ontvang bovendien het ebook “vijf kilo kwijt in deze 5 stappen!” Je kunt je hier inschrijven: https://balansdoorvoeding.nl/tips/

 

* veroorzaakt ontstekingen en zit in plantaardige oliën zoals zonnebloemolie, maïsolie en sojaolie, maar ook in margarine, halvarine en bak- en braadvetten. **Omega 3-vetzuren zijn meervoudig onverzadigde vetzuren. De bekendste zijn alfa-linoleenzuur (ALA) en de visvetzuren EPA en DHA. Omega 3 vetzuren beschermen tegen hart- en vaatziekten en passen in een gezonde voeding. ALA zit in plantaardige oliën, vooral in lijnzaadolie. Verder zit het een beetje in vlees en groene bladgroente. EPA en DHA zitten vooral in vis en in schaal- en schelpdieren.

 

 

Over BalansdoorVoeding.nl - 

Bij Balans door Voeding kun jij terecht wanneer je gezonder wilt gaan leven, je energieker wilt voelen of slanker wilt worden en niet weet hoe. Bij Balans door Voeding leer jij hoe je gewicht verliest door de juiste keuzes te maken, MAAR zonder honger te lijden, zonder een wekelijkse pelgrimstocht naar diverse supermarkten en zonder calorieën tellen. Krijg je lichaam in balans bij Balans door Voeding.

Reacties

Pin It on Pinterest

Share This