Weet jij wat je eet? Wanneer je er vanuit gaat dat alles in de supermarkt oké is en je niet op etiketten kijkt, dan weet je waarschijnlijk niet echt wat je eet. En dat is logisch ook.

Toevoegingen met een reden

Sinds halverwege de vorige eeuw zijn we niet meer dagelijks bezig met verbouwen en oogsten van ons eigen eten, maar kopen we dit bij een winkel. Vroeger kende je dan de boer nog, die deze gewassen verbouwde of deze dieren hield, maar tegenwoordig is onze voeding anoniem en vaak van ver weg. Dit stelt andere eisen aan voedsel dan vroeger, bijvoorbeeld ten aanzien van houdbaarheid, maar ook het uiterlijk van eten is belangrijker dan vroeger. Daarom worden er toevoegingen in het eten gedaan om ervoor te zorgen dat het nog goed is wanneer het gekocht wordt en er ook nog appetijtelijk uitziet, zodat het in een mandje wordt gelegd.

Goed bedoeld

Deze toevoegingen zijn waarschijnlijk allemaal goed bedoeld van de voedingsindustrie, maar brengen veranderingen aan in het product. En juist deze veranderingen worden door ons lichaam niet herkend en verstoren onze balans. Het gevolg hiervan is dat onze lever overuren maakt en onze lichaamscellen verharden en steeds minder in staat zijn om voedingsstoffen op te nemen. Hierdoor houd jij honger en snap je niet waardoor je zwaarder wordt of je slechter voelt. Maar gelukkig is de oplossing eenvoudig en snel toe te passen.

De oplossing

Lees altijd het etiket van een product en koop iets wat nog herkenbaar is, zoals groenten of fruit. Weet dat de ingrediënten op het etiket staan op volgorde van hoeveelheid; het ingrediënt, waarvan er het meeste in zit, staat bovenaan. Weet ook dat fabrikanten weten dat je dit weet en dat ze daarom een onderdeel als suiker onder 5 verschillende namen op het overzicht zetten, dan staat het niet bovenaan. Alles eindigend op –ose bijvoorbeeld is een suikervariant. Kijk uit voor E-nummers. Deze zijn goedgekeurd door de Europese Unie, maar er is nog nooit onderzocht wat de effecten zijn op voor de gezondheid op langere termijn. Er zijn E-nummers waarvan nu al bekend is dat ze schadelijk zijn voor de gezondheid, bv E621, mijdt deze liever. En download een app voor op je telefoon om andere nummers op te zoeken.

Wanneer je de mogelijkheid hebt eet dan bij voorkeur biologisch eten, daarmee is niet geknoeid omwille van geld. Kies bij vlees liever voor een dier dat niet uit de bio-industrie komt, maar los heeft gelopen en/of buiten heeft gegraasd. Wat wij eten als vlees is vooral spier en spieren kweek je niet in de stal.

Met deze tips zal het je vast lukken in de jungle die supermarkt heet. Succes!

 

Over BalansdoorVoeding.nl - 

Bij Balans door Voeding kun jij terecht wanneer je gezonder wilt gaan leven, je energieker wilt voelen of slanker wilt worden en niet weet hoe. Bij Balans door Voeding leer jij hoe je gewicht verliest door de juiste keuzes te maken, MAAR zonder honger te lijden, zonder een wekelijkse pelgrimstocht naar diverse supermarkten en zonder calorieën tellen. Krijg je lichaam in balans bij Balans door Voeding.

Reacties

Pin It on Pinterest

Share This