Lost and found day

Het is vandaag “lost and found day” en daardoor ben ik gaan nadenken over wat ‘verliezen’ en ‘vinden’ in mijn werkveld betekent. Gewicht verliezen is natuurlijk een voor de hand liggende combinatie, maar bij het woord ‘verliezen’ krijg ik altijd een soort treurig gevoel. Alsof je iets kwijtraakt wat je liever had willen houden. Is dat het geval wanneer je gewicht verliest? Waarschijnlijk niet wanneer het je oprechte bedoeling is geweest om er vanaf te komen en jij je met minder gewicht gezonder en vitaler voelt. Maar waarom is het dan voor zoveel mensen moeilijk om a. gewicht te verliezen en b. dit gewicht er af te houden in de tijd die daarna komt?

Een alom bekende oorzaak hiervan is dat de meeste mensen op dieet gaan. Dieet betekent “voeding die aan een specifieke leefregel voldoet”. Het woord dieet is afgeleid van het Griekse woord diatia, hetgeen zoveel betekent als “leefregel”. Met een nieuwe leefregel is niks mis, maar meestal is het een extreme regel, zoals bijvoorbeeld koolhydraatarm eten of helemaal geen suiker. Een extreme regel houd je niet vol, omdat je jezelf teveel ontzegt of omdat dat wat je minder of niet meer eet, slechts korte tijd gemist kan worden. Een dieet is daarom meestal tijdelijk en daarna pakt men naadloos het oude patroon weer op.  En je weet wat ze zeggen: “wanneer je doet wat je deed, dan houd je wat je had.”

Gewichtsverlies behouden

In de afgelopen jaren heb ik veel mensen begeleid om gewicht te verliezen, gezonder en energieker te worden en dit zo te houden. Wat was het geheim?

Wanneer je gewicht wilt verliezen is het nodig om je slechte eet- en leefgewoonten kwijt te raken. De beste manier is om hiervoor goede gewoonten in de plaats te zetten, omdat anders de leegte en het ontbreken van een goed alternatief ervoor zorgt dat je vervalt in oude -slechtere- gewoonten. Dus wanneer je je voorneemt om bijvoorbeeld minder te snoepen, zorg dan bij snoepzin dat je een alternatief hebt zoals het eten van een stuk fruit of, beter nog, iets dat niets met eten te maken heeft. Luister vol aandacht naar je lievelingsnummer op Spotify, ga de was vouwen of doe een paar oefeningen in huis, zoals squats of push ups tegen het aanrecht. Deze vervangers zijn ook prima toe te passen wanneer je wilt stoppen met roken. Meestal gaat aan snoepzin trouwens iets anders vooraf. Bijvoorbeeld onrust in jou, veroorzaakt door een trigger in de vorm van een liedje op de radio of de gedachte aan een lastig gesprek met iemand of iets vervelends wat je moet doen. Even afstand nemen en proberen te voelen wat de reden is van je onrust en daar wat mee doen, werkt nog beter voor nu en voor de toekomst.

Wat werkt voor jou?

Wil jij gewicht verliezen en dat zo houden? Formuleer dan je reis en doel op een manier die werkt. Bv “Verlies 10 kilo en vind een blijvend strak lijf”. Verlies 10 kilo is de weg, en vind een blijvend strak lijf is het doel. Hoe beter jij je kunt inleven in hoe jij je voelt wanneer je dat een strakke lijf hebt, hoe groter de kans dat je dat resultaat ook behaalt.

Weet je niet precies wat een slimme manier is om blijvend en op een gezonde manier gewicht te verliezen, schrijf je dan in voor ‘tips voor een slank en energiek leven’. Je ontvangt dan het gratis E-book; “Vijf kilo kwijt met deze 5 stappen!” om alvast een begin mee te maken.

Mocht je hulp nodig hebben om deze stappen te zetten, neem dan gerust contact met mij op. Want je hebt immers maar één leven.

 

 

Over BalansdoorVoeding.nl - 

Bij Balans door Voeding kun jij terecht wanneer je gezonder wilt gaan leven, je energieker wilt voelen of slanker wilt worden en niet weet hoe. Bij Balans door Voeding leer jij hoe je gewicht verliest door de juiste keuzes te maken, MAAR zonder honger te lijden, zonder een wekelijkse pelgrimstocht naar diverse supermarkten en zonder calorieën tellen. Krijg je lichaam in balans bij Balans door Voeding.

Reacties

Pin It on Pinterest

Share This