Water is het hoofdbestanddeel van het menselijk lichaam en is daarom onmisbaar. Wanneer we 5 tot 10% lichaamsvocht verliezen leidt dit al tot ernstige uitdroging, 15 tot 20% is meestal al fataal. Water drinken is dus een simpele actie, die je kunt doen om gezond te blijven.

Welke hoeveelheid water is nodig?

De hoeveelheid vocht, die je moet innemen, verschilt per persoon. Je lichaamsgewicht en dagelijkse activiteiten tellen mee, net als de temperatuur. Let op: hardlopen bij vrieskoude kost niet minder vocht dan bij warmte. Koude lucht is namelijk meestal droge lucht, waardoor jij gemakkelijker vocht verliest. Een goede graadmeter of je voldoende vocht binnen krijgt, is de kleur van je urine. Donker/ of felgeel is een teken dat je meer moet drinken, de urine hoort lichtgeel te zijn en helder. Start met 2,5 liter per dag en kijk steeds goed naar de kleur.

Wat doet water voor ons?

Water is noodzakelijk voor de spijsvertering, opname en transport van voedingsstoffen en uitscheiden van afvalstoffen. Water regelt onze lichaamstemperatuur, beschermt onze cellen, is nodig voor de opbouw van lichaamsweefsels en is de basis van ons bloed en alle andere lichaamsvloeistoffen. Water zorgt voor een soepele zachte huid, soepele gewrichten en gezonde organen. Kortom, water helpt om ons gezond te blijven. Want zeg nou zelf; in welke van bovenstaande vissenkommen zou je zelf liever rondzwemmen?

 

Over BalansdoorVoeding.nl - 

Bij Balans door Voeding kun jij terecht wanneer je gezonder wilt gaan leven, je energieker wilt voelen of slanker wilt worden en niet weet hoe. Bij Balans door Voeding leer jij hoe je gewicht verliest door de juiste keuzes te maken, MAAR zonder honger te lijden, zonder een wekelijkse pelgrimstocht naar diverse supermarkten en zonder calorieën tellen. Krijg je lichaam in balans bij Balans door Voeding.

Reacties

Pin It on Pinterest

Share This