Grote schoonmaak

Zodra de zon vaker schijnt en de vogels me al wakker maken voordat de wekker dat doet, dan moet ik opruimen. Opruimen en schoonmaken. Het is best raar, want ik ben nog niet zo oud dat de traditionele voorjaarsschoonmaak het voorjaar aankondigde, maar toch. Kasten worden nagekeken en uitgesopt en kleding wordt met de “1 jaar-niet-gedragen-moet-weg-regel“ zonder pardon verwijderd en wintertruien maken al enigszins plaats voor T-shirts en bloesjes met korte mouwen. Keukenkastjes worden nagekeken en alles met een verlopen datum wordt beoordeeld en eventueel weggegooid. Ook de zolder en de schuur, de trapkast en slaapkamerkasten ondergaan hetzelfde lot, waarbij alles met enige ‘waarde’ op Marktplaats gaat of naar de kringloopwinkel. Na zo’n weekend is er ruimte. Ruimte in die kasten en kamers natuurlijk, maar gek genoeg ook in mijn hoofd. Het voorjaar kan beginnen!

Grote schoonmaak voor je lichaam

Zo’n grote schoonmaak is ook goed voor je lichaam en voor je levensstijl, want het zorgt ervoor dat je weer even kijkt wat er goed loopt en wat beter kan en daardoor de puntjes op de ‘i’ kunt zetten. Waar zou je dan naar kunnen kijken?

  • Hoeveel water drink je op een dag? Circa 2,5 liter is voldoende, te beginnen met 2 glazen meteen na het opstaan.
  • Hoeveel suiker gebruik je dagelijks? De Wereldgezondheidsorganisatie wil dit terug brengen naar 25 gram per dag voor een volwassene (natuurlijke suikers uit fruit niet meegerekend), maar voor je lichaam is nog minder suiker beter.
  • Hoe vaak eet je gemaksvoedsel in een week? Dus dingen uit pakjes en zakjes, fastfood, kant en klaar maaltijden, afhaalmaaltijden, pasta enz. Breng dit bijvoorbeeld terug naar één keer per week. Dat is beter voor je.
  • Waarom kies je voor gemaksvoedsel? Is het tijdgebrek? Dat is meestal te wijten aan een belabberde planning, dus ga plannen, met je agenda en boodschapmomenten voor ogen.
  • Hoe vaak per week drink je alcohol en hoeveel glazen drink je dan? Voor vrouwen geldt als advies om per dag maximaal 1 glas alcohol te drinken, voor mannen 2 glazen en beide per week maximaal 5 dagen. Beter is het om een alcoholische versnapering als uitzondering te zien en dit alleen op een feestje of in het weekend te drinken. Zo blijft het iets lekkers en geen gewoonte en dat is voor je lichaam en met name voor je lever een zeer goed uitgangspunt.
  • Hoeveel beweeg je in een week? De Nederlandse beweegnorm is minimaal 5 keer per week een half uur per dag bewegen, zoals fietsen , lopen, traplopen, wandelen met de hond, huishoudelijke karweitjes doen, enz. Plus minimaal 3 keer per week minimaal 20 minuten intensieve beweging bijvoorbeeld door sporten. Een gezond persoon doet er echter goed aan om dagelijks een uur matig te bewegen en 3 keer per week minimaal een half uur tot een uur te sporten.
  • Gebruik je vaak transvetten, zoals in koekjes of gebak, worst of fastfood? Transvetten zijn erg slecht voor je, omdat je lichaam deze moeilijker kan verwerken. De cellen verharden daardoor en nemen moeilijker voedingsstoffen, vitaminen en mineralen op. Sta eens stil bij het etiket: gehard en gedeeltelijk gehard vet; gehydrogeneerd vet; gemodificeerd vet of olie in vaste vorm in een koek zijn allemaal variaties op transvetten. Eet liever goede vetten uit roomboter, ghee of kokosvet, vette vis, avocado’s of lijnzaad. Deze geven je lichaam alle vetzuren die het nodig heeft om jou en jouw hormonen in balans te houden.

Na deze grote schoonmaak zal je merken dat je meer energie hebt, je gezonder voelt, stralender bent en waarschijnlijk ook wel een paar kilootjes lichter.

Lukt het je niet om deze stappen zelf te zetten? Maar wil je wel graag de verandering, maak dan een belafspraak om samen de mogelijkheden door te nemen. Ik help je graag.

 

 

Over BalansdoorVoeding.nl - 

Bij Balans door Voeding kun jij terecht wanneer je gezonder wilt gaan leven, je energieker wilt voelen of slanker wilt worden en niet weet hoe. Bij Balans door Voeding leer jij hoe je gewicht verliest door de juiste keuzes te maken, MAAR zonder honger te lijden, zonder een wekelijkse pelgrimstocht naar diverse supermarkten en zonder calorieën tellen. Krijg je lichaam in balans bij Balans door Voeding.

Reacties

Pin It on Pinterest

Share This