Op een beurs raakte ik onlangs in gesprek met een man, die twijfels had over het effect van voeding en leefstijl op je gezondheid. “Vroeger”, zei hij stellig, “werden mensen niet zo oud, dus nu zijn we veel gezonder dan zij toen. Dus anders gaan eten heeft geen effect, want heel veel ouder dan nu zullen we toch wel niet worden…” Deels heeft deze man gelijk. Wanneer je “vroeger” ziet zoals ik, namelijk als de tijd dat we nog in berenvellen rondliepen, dan worden we nu inderdaad veel ouder dan toen. Toen werden we gemiddeld een jaar of 30 en maximaal 45 jaar. Het grote verschil was dat we het grootste deel van ons leven gezond waren  en wanneer we stierven, dan was de oorzaak vaak een ontsteking, omdat daar niks aan te doen was. Ontstekingen ontstonden vaak aan tandvlees, door slechte mondhygiëne of aan een wond na een gevecht met een dier. Tegenwoordig worden mannen gemiddeld 79 jaar en vrouwen bijna 83, maar een aanzienlijk deel hiervan lijdt een groot deel van die jaren aan ouderdomskwalen.

Ouderdomskwalen

Ouderdomskwalen noemen we zo, omdat het symptomen van slijtage zijn. Voorbeelden hiervan zijn diabetes type II, zwakker wordende spieren, slechter wordend gehoor en zicht, zwakker wordende beenderen, overgewicht, kanker, hart- en vaatziekten, depressie, dementie en als laatste polyfarmacie*.  Deze ouderdomsziekten komen tegenwoordig veel meer voor en treden veel eerder in het leven op, doordat onze eet- en leefgewoonten niet meer bijdragen aan een goede gezondheid. Diabetes type II is zo’n ouderdomskwaal, waarbij de alvleesklier uitgeput is door jarenlang intensief insuline aanmaken om de bloedsuikerspiegel te verlagen. Voldoende beweging en goede voeding voorkomen pieken in de bloedsuiker en voorkomen daardoor ook de noodzaak voor het aanmaken van insuline en dus uitputting van de alvleesklier. Omdat we in het verleden bang zijn gemaakt voor vetten, ontbreekt het in de moderne keuken aan gezonde vetten (omega 3 en 9), terwijl die nou juist zorgen voor een minder snelle stijging van de bloedsuikerspiegel….. Voldoende goede vetten zorgen ook voor gezondere hersenen, hetgeen invloed heeft op het ontstaan van een depressie…

Wat te doen tegen ouderdomskwalen?

Het gaat te ver om in dit artikel alle voorkomende ouderdomskwalen én hun remedie uit te schrijven, maar veel onderzoeken wijzen uit dat zo veel mogelijk onbewerkte voeding, bestaande uit ruim groente en fruit, vlees en vis van goede afkomst, weinig extra suikers en weinig alcohol samen met voldoende uitdagende lichaamsbeweging ons tot een hogere leeftijd gezond houdt, zonder de kwalen daar bij schijnen te horen.

Wil je uitgebreidere informatie over gezonde voeding, meld je dan hieronder aan voor  ‘tips voor een slank en energiek leven’. Je ontvangt dan bovendien het gratis E-book; “Vijf kilo kwijt met deze 5 stappen!”   Ja, ik wil die tips!

En onthoud: je hebt maar één leven!

* Polyfarmacie is het verschijnsel dat iemand medicijnen slikt met weer andere medicijnen tegen de bijwerkingen en daardoor zoveel medicijnen slikt dat ze elkaar tegenwerken of de persoon er duf van wordt of slap waardoor er valpartijen optreden.  Zo, dat hoef je niet meer op te zoeken.

 

 

Over BalansdoorVoeding.nl - 

Bij Balans door Voeding kun jij terecht wanneer je gezonder wilt gaan leven, je energieker wilt voelen of slanker wilt worden en niet weet hoe. Bij Balans door Voeding leer jij hoe je gewicht verliest door de juiste keuzes te maken, MAAR zonder honger te lijden, zonder een wekelijkse pelgrimstocht naar diverse supermarkten en zonder calorieën tellen. Krijg je lichaam in balans bij Balans door Voeding.

Reacties

Pin It on Pinterest

Share This