Bijna iedere vrouw heeft in haar leven wel eens een poging gedaan om af te vallen en sommigen doen dit ieder jaar opnieuw. Waarom is dat laatste nodig? Omdat men vaak dezelfde –onnodige- fouten maakt. Welke fouten dat zijn?

Fout 1: je gaat over op light producten

Waarom is dat fout? Bij light producten wordt meestal de hoeveelheid vet gehalveerd om zo de hoeveelheid calorieën te verminderen. Om geen afbreuk te doen aan de smaak is er wel iets nodig om dat te compenseren en meestal is dat suiker. Suiker bevat inderdaad minder calorieën dan vet, maar dat maakt het niet meteen een goed product om gewicht mee te verliezen.

Fout 2: je eet voortaan vooral salades en rauwkost

Waarom is dat fout? Salades en rauwkost zijn prima producten als aanvulling op de overige groenten en voedingsmiddelen, die je op een dag eet. Door bij meer maaltijden groente te eten, kom je eerder aan de broodnodige hoeveelheid van minimaal 400 gram. Wanneer je echter dag in dag uit vooral salades en rauwkost eet, komt je lichaam voedingsstoffen te kort die wel nodig zijn. Je lichaam heeft behoefte aan allerlei verschillende voedingsstoffen, vitamines en mineralen en daarom is afwisseling heel belangrijk.

Fout 3: je gaat koolhydraatarm eten

Waarom is dat fout? Het menselijk lichaam heeft koolhydraten nodig om te kunnen bewegen en ook voor vetverbranding is zo’n 25 gram koolhydraten per dag noodzakelijk. Geen koolhydraten is dus onverstandig, maar haal deze koolhydraten liever uit groenten en fruit, peulvruchten en volkoren producten dan uit koek en snoep, suikerproducten of witte brood.

Fout 4: alle vet gaat in de ban

Waarom is dat fout? Vetten zijn heel belangrijk voor allerlei processen in ons lichaam en kunnen zeker niet uit onze voeding weggelaten worden. Bovendien kan het lichaam niet alle vetzuren zelf maken, maar zijn er een aantal belangrijke vetzuren die het lichaam alleen binnen kan krijgen met eten. Vetten zorgen voor het transport en de opname van de oplosbare vitamines A, D, E en K. Zonder vet ontstaat een tekort aan deze vitamines. Lichaamsvet is een belangrijke warmte-isolator, dat ons lichaam beschermt tegen kou en vet beschermt de kwetsbare organen. Last but not least; vetten leveren de belangrijkste grondstof voor de aanmaak van onze hormonen. Vrijwel alles wat er in ons lichaam als vanzelf gebeurt, wordt gestuurd door hormonen.

Fout 5: wat je ook doet, het is niet vol te houden

Waarom is dat fout? Door elke wijziging in voeding kun je gewicht verliezen, maar bij de meeste vormen kom je daarna het verloren gewicht al snel weer aan. Het jojo effect, wat dan ontstaat, is nog slechter voor je gezondheid dan een paar kilootjes te zwaar zijn. Kies liever voor een andere leefstijl, waarin goede voeding-bewegen-rust allemaal aandacht krijgen en deel worden van jouw routine. Wanneer je geniet van lekker eten, waardoor je beter in je vel komt te zitten en meer energie krijgt, dan is het geen straf om dat op die manier te blijven doen.

 

 

Over BalansdoorVoeding.nl - 

Bij Balans door Voeding kun jij terecht wanneer je gezonder wilt gaan leven, je energieker wilt voelen of slanker wilt worden en niet weet hoe. Bij Balans door Voeding leer jij hoe je gewicht verliest door de juiste keuzes te maken, MAAR zonder honger te lijden, zonder een wekelijkse pelgrimstocht naar diverse supermarkten en zonder calorieën tellen. Krijg je lichaam in balans bij Balans door Voeding.

Reacties

Pin It on Pinterest

Share This